Overeenkomsten en verschillen werken aan de hand en werken aan de lange teugel.

Op de grond zijn er twee trainingsonderdelen die gericht zijn op het gymnastiseren en rechtrichten: het werken aan de hand en het werken aan de lange teugel. We gaan eens kijken naar wat de overeenkomsten en verschillen zijn. Zo kun je een goede keus maken wanneer en waarvoor je kiest voor dat trainingsonderdeel.

Zowel het werken aan de hand als het werken aan de lange teugel zijn vanaf de grond en richten zich op het ontwikkelen van souplesse, draagkracht en verzameling. Hierbij maken ze beide gebruik van zijgangen en verzameling. Tot zover de overeenkomsten.

Het eerste duidelijke verschil is je positie. Bij het werken aan de hand loop je voor je paard of naast de schouder. Bij het lange teugelen is je positie naast het achterbeen of iets erachter. Hierdoor heb je al een belangrijk verschil te pakken. Door je positie bij het lange teugelen in het drijvend gevoelig gebied activeer je je paard makkelijk om voorwaarts te gaan. Ook worden de meeste paarden erg trots doordat ze voorop mogen lopen. Goed voor hun zelfvertrouwen!

De positie bij het werken aan de hand geeft je de mogelijkheid om gericht in detail te werken aan de positionering van hoofd/hals verbinding met de wervelkolom. De LOVE speelt een belangrijk rol vanaf het begin bij het werken aan de hand. Lengtebuiging, Ondertreden, Voorwaarts-neerwaarts en Energie.

Bij het werken aan de hand ligt de nadruk op nauwkeuriger en meer in detail werken aan het rechtrichten, de lengtebuiging en de verbinding van het binnenachterbeen met de aanleuning en de voorwaarts-neerwaarts (tendens).

Bij het lange teugelen begin je met je paard voor je uit te sturen en op eigen benen te laten lopen. Vanuit het voorwaarts voeg je de inwerking van je binnen en buitenteugel toe. Hier vandaan bouw je een groot deel van je communicatie uit. Het kan een grote toegevoegde waarde zijn om eens nader te kijken naar je teugelhulpen en wat je precies wanneer doet met je binnen en buitenteugel. Bij het lange teugelen ligt de nadruk dus iets meer op het zelfstandig voorwaarts voorop lopen, eigen balans en afstemmen binnen en buitenteugel.

Beide trainingsonderdelen hebben dus een gemeenschappelijke deler: het gymnastiseren vanaf de grond doormiddel van de zijgangen en verzameling. Echter hebben ze ook beide hun positieve punten die ze belichten ten opzichte van elkaar. Ze vullen elkaar dus super aan!

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.